Rabu, 8 Jun 2011

Apa yang kita rasa iaitu perasaan

Hari ini apa yang ingin saya bicarakan adalah mengenai emosi.Setiap kita mempunyai emosi yang berbeza.
Ada yang ceria sentiasa,ada yang muram ......,ada yang sedih,malahan ada yang senyum memanjang...........
Walau apa yang anda rasakan sekarang ini mungkin ingin dikongsikan bersama...suami tercinta ke ,teman sepejabat ke,teman seperniagaan ke......atau sesiapa sahaja yang anda fikir dapat menghiburkan anda.
Emosi yang dirasai tidak kekal .....kadang-kadang berbeza ....hari ini rasa ceria,mungkin esok akan berasa kosong saja..............Renunglah diri kita...apa yang belum kita lakukan,atau sudah lakukan tapi belum cukup mengatasi keinginan.Apa yang masih terbuku dihati yang belum dilepaskan.Adakah angan-angan masih lagi angan-angan.....belum menjadi kenyataan.
Emosi mengatasi segalanya ,jika kita rasa suka,emosi kita adalah ceria.jadi wajah pun bercahaya.Jika kita rasa kecewa,emosi kita adalah muram,jadi wajah kita pun kelam.........
Jika emosi terganggu semuanya tak jadi apa.
Untuk mengatasinya ,hanyalah kita tak usah sangat banyak fikir,sentiasa bersemangat,yang penting kita bersyukur kehadrat Ilahi dengan apa yang kita ada,Cuba anda fikirkan apa yang anda ada tapi orang lain tak ada......dan apa yang orang lain lebih tetapi anda tak ada.
Renung sejenak di hati sanubari anda.....dunia ini hanya sementara......fikirlah dengan dalamnya...........jangan lalai mengejar keduniaan yang pasti amalan kita akan menjadi timbangan diakhirat kelak.. InsyaAllah.