Ahad, 7 Disember 2008

perjalanan dan pengalaman ke kelantan

bertolak dari muar lepas maghrib 7.30pm 27Nov2008 dan sampai di kota bahru lebih kurang 6.30am 28Nov2008. Sampai kat rumah bersanggo di Jal Besar..relex jap..tido..tak buang masa ....kul 9.00am bangun terus gi pengkalan kubor kawasan bebas cukai
bergambar jap depan van...
masa round -round tu terserempak ngan abang ngamat ngan anak dia...sopping gak..

balik pengkalan kubor terus singgah kat pantai cahaya tujuh
suma ambil kesempatan bergambar termasuk le kamalia dan khairiyah
bergambar lagi...
singgh jap beli jagung bakar dan sate ikan...sedap....
balik dari pantai cahaya tujuh terus ke tumpat ...berhenti jap bagi laluan ular besar lalu
balik rumah sanggo...makan tengahari....kentucky fried ayam...ijam belanja....
rejeki jangan di tolak....
wak mal pon ke pengkalan kubo....beli barang...mangkuk tingkat dan sebagainya.
kak leha ...sibuk menguruskan barang hantaran....nak jalan jalan pun tak da mood selagi tak siap benda tu...
aida dan kak saleh juga turut membantu....
menjelang malam...berangkat semua gi rumah pengantin untuk majlis pernikahan ,,,
tapi sebelum tu ...dijamu makan dulu...lauk kari daging ada batang keladi...sedap..
lepas sembahyang hajat kat rumah pengantin...suma kita bergerak ke rumah imam untuk upacara nikah kat sana....seberang jalan je....pak imam demam kabonya....sepatutnya wat kat masjid....
lepas upacara akad nikah selamat...baca lafas taklik 
pastu bagi maskahwin kat pengantin perempuan...
ini lah pak imam (kiri) dan pak mertua emi(kanan)
salam pak mertua dan semua orang....pastu abis majlis balik rumah tido.
pepagi lagi kul 9.30am 29Nov2008 berangkat ke pasar besar siti khadijah yang terkenal tu....kalo tak tak sempat gi..ptg dah nak balik...
beli buah salak...
beli sikit cenderamata ...baju dan sebagainya
kul 2.00pm terus gi rumah pengantin perempuan untuk majlis persandingan..hujan turun semakin lebat masa tu...
lepas majlis persandingan...balik rumah...pack baju suma...untuk balik....hujan turun ..dan di jangka akan banjir...suma berebut balik....
depan rumah bersanggo dah macam sawah padi...dah...

panjang cerita kat kelantan tu.......banjir punya hal.....short cut aje lah....perjalan balik melalui jeli dan terus ke grik......mengantuk punya halll...berenti kat slim  river tido jap....
masa aku tido...yang dah bangun..pusing pusing keliling.
bila subuh sampai ...sembahyang kat situ....
ni yang dah sego....
ni yang mengantuk lagi....
ee...pon posing gak guna handpon bapak dia...
short cut lagi.....dari slim river singgah rumah kak saleh...makan tengahari...kul 3pm 30Nov2008 aku bergerak ke rumah kak kamar lak....sempat aku main gitar si sahid...main lagu rock yang aku ingat je ....cam lagu scorpions ,wing, metalica....
malam tu kita round jusco....haziq bergaya kat katilllll
bergambar depan kedai ada patung predator....
kak kamar tangkap gambar aku sekeluarga...
masa balik singah kat bawah kak kamar nak beli beras....
esok nya ...sepas tidor semalam....sampai masa untuk balik....
balik menuju rumah yam...lalu depan jusco yang aku pergi semalam
ni kat kedai komputer low yat...sempat dia bergambar  tuu...

memacam ada...si yam pon meninjau nijau gak...

budakbudak ni dah tak boleh dok diam lari sana lari sini
agak lama tunggu aku membelek barang si haziq dah melepek...termasuk emak dia...tu sebab aku kata jangan ikut bila aku gi sini.....abis nak duduk mana....ya tak ya gak...
aku masih teruja dengan barangan komputer yang ada kat situ...
pastu lepas beli barang kat low yat terus balik ,,,,ternampak patung apa tah...
dok ngekor kereta yam....tunjukkan jalan...
ambil aje gambar apa yang ada kat kl ni...kata aku...
ni lah gaya...bila jalan jauh...
lintang pukang ...cam na nak pakai tali pinggang keledar bila kuatkuasa nanti...
pembantu juru terbang....tukang baca peta..
pilot .....alhamdulillah perjalanan aku sekeluarga tanpa ada masaalah besar dan selamat sampai balik muo....penat tetapi pengalaman yang menarik...